Filosofas Jurgis Dieliautas / Anima mundi academia

Henriko Orakausko skulptūrinis mąstymas pagrįstas savita plastine retorika, kuri kupina lėtų ir lanksčių ketinimų, pripildyta nutilusios sinkretinės materijos atgarsių.  Čia plėtojasi nepastebimos, tik besisteigiančios, užmirštos ar ignoruojamos, kitapus tiesioginės polemikos liekančios temos. Vizualioji retorika keičia įprastą, greitą suvokimo ritmą. Veiksnumas tampa atogrąža į sulėtėjusius, plastinėje erdvėje išsidėsčiusius veiksmus. Autoriaus kūryba kupina plastinės intrigos, netikėtų atogrąžų į painius junginius, sudėtingus ir nepastebimus integralius darinius, sulėtintus apibendrinimus.
A. Kuzmicko nuotrauka

Henriko Orakausko skulptūra yra asmeninė vizija-modernios epochos plastinė įveika. Medžiaga tampa plastinio tapsmo mentaline paskata-medžiaga, tuo pačiu skulptūrinė medžiaga čia virsta medžiaga-iniciatyva. Apyvoka tampa ironišku pokyčiu, nuostata virsta pokyčiu- sukiniu, laikysena virsta gryna plastine rega. Tokios regos prireikia atsidūrus autorinės skulptūros lauke. Reikia sulėtinančios regos. Dirglaus skubotumo, savaiminės paskatos, palaikančių stebinių čia nebepakanka kai atsiduriama išstatos lauke. Mus provokuoja tas apytikris patikimumas, kintantis, nykstantis tikrumas. Skulptūra mus ir pasitinka išstatos lauke, apytikriai suvokiamų lūkesčių lauke kaip asmeninė vizija, kaip suvokėjo-suvokinio, stebinio-reginio vizija. Sunku iš karto pereiti nuo tiesinės raiškos į kitokios plastikos apylankas, į kintančias, savęs išsižadančias užuominas. Skulptūra nebėra tik tiesinis-matomas suvokimas, o jau yra savitas skulptūros kaip suvokinio lankstas. Stebinio-reginio lauke mūsų laukia proveržis nuo matomumo į regimumą. Iš esmės tai perėjimas į regimą juntamumą, regimą mąstomumą. Tokia plastinė galia čia kuria regimos šviesos lauką, išplėstinio suvokimo laukimą tame lauke. Kol nepatenkama į regimumo judesį, pasitikimo-išėjimo judesį. Mus, suvokiančius toks judesys pasitinka, pasiveja mus išėjus iš įprastų nuostatų ir lydi visuose kituose raiškos etapuose. Kol neišvysime savo regimos vizijos, suvokiančios vizijos. Nes plastinė vizija čia regos kaitos, reguliarumo kaitos vizija.

Skaityti visą tekstą

Henriko Orakausko skulptūrinė išraiška yra atvira polemika su buvusio ir esamo pasaulio pokyčiais, grįžtamais ir negrįžtamais pokyčiais skirtingose plastinėse plotmėse. Kaip tik lemtingi plastiniai pokyčiai kuria naujas įtampas ir nesibaigiančias dvejones. Autorius tai paverčia savitumu pateikimo, išstatymo dualumu. Nestabiliam pasaulio lankstumui, dirbtinei pasaulio elastikai autorius pateikia ironišką elastingumą, neįmanomą lankstumą alternatyvių sąveikų lygmenyse. Nestabilius, naują lankstumą, naują dalumą siūlantis pasaulis kupinas dviprasmybių. Požiūris į dviprasmybes, į skirtybes reikalauja meninės iniciatyvos, meninio atsako. Skulptorius žvelgia į šias dviprasmybes kaip kūrėjas-atradėjas, ieškotojas-vizionierius. Dvi  skirtingas plotmes, dvi atskirtas prasmes, dvi nesusisiekiančias atskirtis galima tam tikru būdu suvesti, sukurti tokios plastikos galimybę. Visa tai persikelia į kompozicines tėkmes, į skulptūrinių komponentų apytaką. Dvipusiškumas yra polemika skaidrumo, perregimumo, vidaus ir išorės, natūralumo bei dirbtinumo sąveikose. Invazinis pasaulio pobūdis viską paverčia  provokuojančia iliuminacija-instaliacija. Skulptūra kaip instaliacija rodo vidinės, perregimos skulptūros pusės sumišimą. Plastinė išorė ignoruoja ironiškai kalbant vidinį skulptūros statusą. Mišri plastinė materija tai greitų pokyčių, estetinės techno sferos sumaištis. Tuo pačiu tai dalies- visumos, darinio- junginio išplėstinė polemika. Plastine prasme pati sumaištis yra vizualinio-plastinio požiūrio sumaištis. Skulptūra instaliacija yra ironiška, euristinė polemika su begaline inovacija-instaliacija, su dirbtine integracija. Tuo pačiu tai polemika su holistinio-plastinio pasaulio užmarštimi.

L. Pališkio nuotrauka

Kosminės sueities sukinys, kurį vis reikia įsukti, į kurį įsižiūrint reikia įsisukti, nes tiesioginio mąstymo nepakanka. Reikia įsukti sueities sukinį, kad kopuliacija įeitų į kosminį-mentalinį ritmą, kad sueities simbolis, gebantis pasisukti figūrinis simbolis savo sąveikos simbiozėje taptų žiūros sukiniu. Sueities profilių sūkurys nėra nuožiūrų ar pažiūrų ratas, tai nėra apžvalgos ratas, tai sueities-išeities, įeities-praeigos ratas, begalinės pradžios kaip kūrybos pastangos ratas. Įžvalga tokiame sukinyje yra besisukanti, ironiškai kalbant išsisukanti, tik nužvelgianti, nužiūrinti pastanga, tik matymo pastanga. Regėjimo pastanga įsuka skulptūrinės traukos, skulptūrinio veiksnumo vaizdą išveda iš matymo profilių į kosminės scenos ratą. Įsisukantis žvilgsnis, pamiršiantis detalų pastabumą žvilgsnis išmoks stabtelėti savo žiūroje, protrūkių žiūroje. Ratas yra sukinys, kosminė sueitis yra begalinis sukinys, įsukantis, įtraukiantis visus profilius, visus modalumus. Sukinys turi paliesti ne matymo ,o regos pastangas, regos akis-rankas, regimas pastangas. Liečiama žiūra, paliesta žiūra, paveiki žiūra turi įsukti mentalinės materijos, kosminės jausenos, sueities svaigulio ratus.

R. Šileikos nuotrauka

Regime metalinio angelo garso vaizdą. Angelas kaip skambanti, trimituojanti vizualinė pastanga, metalinio garso pastanga, skulptūrinio regimo garso pastanga mus pasitinka žiūroje. Tai metaliniu garsu, metaline klausa išsiskleidžianti skulptūra. Žiūrime garsu, žiūrime erdvine klausa, žiūrime garso pastanga. Metalinė išsiskleidžianti, prasiskleidzianti plastika paradoksaliu būdu nustato, nukreipia mūsų vizualinę klausą. Vieta ir vietovė plačiąja to žodžio prasme turi išgirsti garsus, žinios bei vizijos garsus, angeliškus garsus skleidžia metalinė rega ir metalo klausa. Plastine klausa į plastinę regą nusidriekia minties, skulptūrinės minties aidas. Vizualinis aidas suranda ir surenka skambančios žinios-atminties vietovę, mentalinio garso vietovę.

B. Orakauskaitės nuotrauka

Raudonai ratuotas batas, batas kaip skulptūrinis atributas. Kaip magiškas daiktas-plastinis konceptas. Ratuota, vadinasi mobili, metaforiškai mobili tikrovė, raudonos raiškos tikrovė. Mobilaus pasaulio batas, batuotas pasaulis, begalinės perkėlos pasaulis kai kada virsta magiškais fetišizmo pėdsakais, magiškos perkėlos pėdsakais. Magiškas, raudonos magijos apibūdintas batas, ratuotas batas, ornamentiniu apvadu, apkaustu paženklintas batas. Ratuotas batas yra mobilumo, judrumo apibendrinimas išreikštas daiktiniu pavidalu.

L. Pališkio nuotrauka

Skulptūrinės kiaurymės yra regos angos, optinės žaismės angos. Kai kada ne tik matome, kai kada regime ne tik kaip kažką, mes dažnai regime per kažką. Skulptūrinė rega per kažką yra rega-nuostata, kiaurymė kaip optinė plastinė nuostata. Nuostata yra ir pati skulptūrinio pastatymo kompozicija. Kiaurai matoma, atvira, perskrodžiančios regos pastanga. Minimalistinė skulptūra tarsi tiesiogiai nestabdo, neatremia žiūros-požiūrio į savo paviršių. Kiaura žiūra yra ironiška žiūra, nes žiūroje žioji požiūriai, žiūrimi, peržiūrimi, tolygūs ir netolygūs požiūriai.

G. Miliaus nuotrauka

Skulptūrinės kiaurymės yra regos angos, optinės žaismės angos. Kai kada ne tik matome, kai kada regime ne tik kaip kažką, mes dažnai regime per kažką. Skulptūrinė rega per kažką yra rega-nuostata, kiaurymė kaip optinė plastinė nuostata. Nuostata yra ir pati skulptūrinio pastatymo kompozicija. Kiaurai matoma, atvira, perskrodžiančios regos pastanga. Minimalistinė skulptūra tarsi tiesiogiai nestabdo, neatremia žiūros-požiūrio į savo paviršių. Kiaura žiūra yra ironiška žiūra, nes žiūroje žioji požiūriai, žiūrimi, peržiūrimi, tolygūs ir netolygūs požiūriai.

Rūdžių raštu padengtas skulptūrinės jautros paviršius tampa spalviniu pertekliumi. Minimalistinės skulptūros raiškoje, plastiniame paviršiuje išraiškingas rūdžių raštas, visa tai yra plastinių dulkių, vizijų dulkių, žemiškos metalinės galios pėdsakas, prasminės dluksnos raštas plastinėje paviršiaus išdavoje. Rūdžių padengtas paviršius, rusvos rūdžių perdangos, prasminio užkloto paviršius nusidriekia kūrybinėje išdavoje į pirminius elementus.

R. Šileikos nuotrauka

Scroll to Top